Digitální zvuk

Digitální zvuk – základní pojmy

Grabování a ripování

„Grabování“ a „ripování“ jsou výrazy pro kopírování hudby z audio CD (příp. obsahu DVD) do počítače. K nejpoužívanějším výsledným hudebním formátům patří WAV, MP3, WMA, Ogg Vorbis nebo AAC.

WAV

Zvukový formát WAV je nekomprimovaný (standardní parametry 44,1 kHz, 16 bitů, stereo) a používá se jako výchozí formát zvuku v počítačích. Jeho výhodou je, že obsahuje všechny zvukové informace, které jsou přítomny na nahrávce audio CD – zvuk je tedy nejkvalitnější.

Nevýhodou je naopak jeho značná velikost (50 minut hudby zabere na disku přibližně 650 MB). Z důvodu úspory místa se proto používají tzv. komprimované formáty, z nichž nejoblíbenější jsou MP3, WMA, Ogg Vorbis a AAC.

FLAC

Jedná se o moderní bezztrátový audio kompresní formát. Jeho kvalita je dána nulovou ztrátou audio informací při kompresi. Ztrátové formáty, jako je například zmíněný formát MP3, fungují na principu vypouštění části informace, která je pro poslech nejméně podstatná, u formátu Flac však o 100% kvalitu nepřijdete. Velikost souboru komprimovaného do FlAC je oproti WAW zhruba poloviční.

MP3

MP3 (Mpeg Audio Layer 3) je komprimovaný formát zvukového signálu. Jeho hlavní předností je zmenšení velikosti souboru přibližně 10x (ve srovnání s formátem WAV). Velikost souborů MP3 je závislá na šíři datového toku (bitrate). Bitrate udává počet bitů, pomocí kterých je zapsána jedna vteřina záznamu. Čím větší bitrate, tím lepší kvalita, ale menší komprese a větší soubor.

Dnes se nejvíce používá bitrate v rozmezí 128 až 192 kbps (kilo bit per second). Od 160 kbps je záznam téměř nerozeznatelný od originálu. MP3 kodér odstraňuje z původního signálu frekvence, které jsou vyhodnoceny jako nepotřebné – běžné ucho si nevšimne, že něco chybí. Dalším postupem je tzv. Joint Stereo. Na obou kanálech stereozáznamu je často stejný signál, Joint Stereo tuto přebytečnou informaci redukuje. Některé kodéry podporují tzv. variabilní bitrate – klidné pasáže skladby jsou zaznamenány nízkou bitrate a dynamické naopak vysokou bitrate.

MP3Pro

Další variantou formátu MP3 je MP3Pro, který dosahuje stejné kvality nahrávek při poloviční velikosti souborů.

MP3 Surround

Tvůrce v současné době vyvíjí další vylepšenou verzi MP3, tzv. MP3 Surround, který nabídne prostorový zvuk a tedy zlepšenou kvalitu poslechu.

WMA, AAC, Ogg Vorbis (OGG)

Na podobném principu jako MP3 fungují i další formáty pro kompresi zvuku Ogg Vorbis, AAC nebo WMA. Ačkoliv tyto formáty v mnohém „empétrojky“ předčí, nedosáhly zdaleka takové obliby.

MIDI

MIDI (Musical Instrument Digital Interface) je světový standard pro komunikaci mezi hudebními nástroji, počítači a dalším hudebním zařízením. MIDI je pouze stručným digitálním popisem výšky jednotlivých tónů, jejich intenzity, délky a nejrůznějších efektů. Tyto údaje pak zpracovává výstupní zvukové zařízení (zvuková karta nebo el. klávesy), které je schopné z těchto informací vytvářet zvuky. MIDI signál tedy neobsahuje vlastní zvuk, ale pouze velice stručné pokyny pro jeho vytvoření. Z tohoto důvodu je obtížné převést do MIDI hudbu z ostatních formátů (WAV, MP3…).

Tip pro začátečníky

Jste-li v oblasti digitálního zvuku naprostý začátečník a chcete-li proniknout do tajů tohoto oboru, můžete si stáhnout příručku ve formátu HTML (68 kB), kde naleznete výkladový slovníček nejužívanějších termínů a návod k použití free programu Audacity. Vše naleznete na našich stránkách v sekci zvukové editory.